27מרץ

מיליון רוכבים לא טועים: מסלולי אופניים ביערות

רכיבה על אופניים הוא ענף הספורט והפנאי המתפתח ביותר בשנים האחרונות בישראל. על פי הערכות שונות ישנם קרוב למיליון רוכבים פעילים, וגידול של כ-5% כל שנה. לרכיבה על אופניים יתרונות רבים, ביניהם ספורט, אמצעי טיול באקלים המאפשר לרכוב כמעט כל השנה ונגישות גבוהה של שטחים מתאימים. יש העוסקים ברכיבה תחרותית, ומנגד השימוש באופניים הוא גם פיתרון תחבורה עירוני שגדל בהדרגה. אולם אין ספק שסוג הרכיבה הפופולרי ביותר הוא רכיבת-שטח בעלת אופי טיולי. הרצון לתור את הארץ באופניים מביא אל השבילים עשרות אלפי רוכבים מדי סוף שבוע. כך הפך ציבור רוכבי האופניים לאחד מהמשתמשים העיקריים בשטחים הפתוחים וביערות הייעודיים לכך.

מספרם הגדול של הרוכבים בשטח מביא איתו יתרונות ברורים, במיוחד בשטחים בהם קיימות תופעות של נסיונות השתלטות או פגיעה בסביבה. קהל הרוכבים שרובו איכותי מאוד, יכול וצריך לשמש כמגן ועזר לשמירת השטחים הפתוחים בארץ לרווחת כולם.  שלי בן-ישי, יערן גוש נצרת גליל-תחתון, גאה בשיתוף הפעולה עם הרוכבים: “בצפון, לקהילת הרוכבים המקומית תרומה משמעותית לפיתוח ותחזוקת השבילים”, הוא אומר. “בימי הבנייה בשטח משתתפות משפחות שלמות, כולל ילדים. הרוכבים המסיירים בשבילים הפכו לשומרי היער, ומתריעים בפנינו על שריפות ותופעות של השלכת פסולת בשטח”.

זיקה בין התושבים לשטחים הפתוחים

בשנים האחרונות הוכשרו מספר רב של שבילי אופניים יעודיים, שרובם שבילים צרים, “סינגלים” בלשון הרוכבים (מלשון Singletrack – נתיב יחיד). לפי גידי בשן, רכז קהילה ויער אזור ההר בקק”ל, הצורך בשבילים אלה עלה מהשטח: “רוכבי האופניים עברו בשנים האחרונות מדרכי עפר, הרחבות יחסית, לשבילי מטיילים צרים ובהמשך לשבילי פרות/עזים ואף לפריצה של שבילים פיראטיים ביערות. תופעה זו הגיעה למימדים בעייתיים וחייבה התייחסות מיוחדת. הוחלט על מדיניות של פתיחת שבילי אופניים יעודיים, חלקם על סמך שבילים קיימים ורובם בפיתוח של תוואי חדש”.

הראשון בשבילים שנפתח היה שביל בארי שרובו נפרץ על ידי חברי הקיבוץ בדרום, ובהמשך אומץ והוסדר כשביל רשמי. מיד אחריו החלה תנופת בניית שבילים מרשימה. היום קיימים כ-30 שבילי אופניים ייעודיים בשטחי קק”ל ברחבי הארץ, באורך כולל של למעלה מ-700 קילומטרים. מתוך הרשימה הארוכה, הנה כמה דוגמאות לחובבי האופניים שביניכם: פארק עדולם הוקם לפני עשור שנים על בסיס שטחים עזובים ומוזנחים שהשתרעו ממזרח לכביש 38, בין צומת האלה לצומת בית גוברין. שטחים אלה הכילו בתוכם ערכי טבע, ארכיאולוגיה, מורשת וחקלאות נופית אך עמדו מול איום של פיתוח נדל”ן. אולם לבסוף האזור הפך לפארק מורשת וארכיאולוגיה, כששביל אופניים ייעודי מקשר בין כל האתרים החשובים בו. שביל עדולם הפך לאבן שואבת לאלפי רוכבים מאזור המרכז שקיבעו בגלגליהם את חשיבותו של הפארק כולו כאתר תרבות-פנאי.

 

בפארק קנדה גילו רוכבי האופניים את האיזור ההררי בעל הנוף עוצר הנשימה, והחלו גודשים אותו בהמוניהם. הרוכבים הם אורחים רצויים, כאמור, אלא שבשוליים החלה בעייה של רכיבה בשביל המעיינות הצפוף בהולכי רגל, כמו גם תופעה של פריצת שבילים פיראטיים.  אי לכך ובהתאם לזאת, הוכשר מסלול מעגלי בן 10 קילומטרים אתגריים. שביל האופניים הייעודי כה מוצלח, עד שהוא מנתב אליו את רובה המוחלט של תנועת הרוכבים בפארק. בדרום נחנך לפני כשנה וחצי שביל המקיף את אופקים ועובר בערוצי הנחלים המקומיים, כשחלק ממטרות השביל הן ליצור זיקה בין התושבים לשטחים הפתוחים שמסביבם, והשביל על כן מתאים לרוכבים בכל הרמות.

בצפון שודרגו מספר אתרי טיול והותאמו לרכיבת אופניים. למשל, יער בית קשת בו הוכשר שביל בן 22 קילומטרים. הישובים שימשית ואלון-הגליל זכו כל אחד לשביל אופניים היקפי. שני שבילים אלה אף מתחברים לכלל סיבוב של כמעט 30 קילומטרים בינות עצי יער ארץ-ישראלי עשיר ומיוחד.

העתיד נראה ירוק

קיימות תוכניות עתידיות ארוכות-טווח לפיתוח תשתיות הרכיבה בשטחים שונים, למשל, באזור הדרום, בין רוחמה לבארי, והפיכתו לאימפריית שבילי אופניים. במרכז, מפותח שביל נוסף בפארק עדולם בדרך להכרזת אזור פארק עדולם, בריטניה וחרובית כ”ארץ האופניים”, עם יותר מ-100 ק”מ סינגלים מקושרים ביניהם. באגן נחל כסלון וביער הקדושים יש תכנון לפתוח מספר שבילי רכיבה בשיתוף קהילות מקומיות. גם ביער בן-שמן תוכרז בקרוב מערכת שבילים מסומנת ומשולטת, שבשלב ראשון תכלול כ-65 ק”מ. בצפון קיימות תוכניות לפיתוח שבילים מעגליים במקומות נוספים, כמו גבעת-אלה והושעיה-ציפורי.

לכם רק נותר לצאת לטבע ולדווש. נסיעה טובה!